ယှဉ်ပြိုင်မှုမူဝါဒ (Competition)

ပြန်ကြားရေးဝန်ကြီးဌာန၊ မြန်မာ့ရေးရာလေ့လာရေးအဖွဲ့က လစဥ်ထုတ်ဝေသော မြန်မာရေးရာမဂ္ဂဇင်း အမှတ် ၂၆၊ ၂၀၂၄ ဇန်နဝါရီလထုတ်၊ စာမျက်နှာ ၂၂၄ ပါ မြန်မာနိုင်ငံယှဉ်ပြိုင်မှုကော်မရှင် ဒုတိယဥက္ကဋ္ဌ ဦးသန်းမောင်ရေးသားသော "ယှဥ်ပြိုင်မှုဥပဒေ (Competition Law) အကြောင်းသိကောင်းစရာများ" ဆောင်းပါး

ဈေးကွက်စီးပွားရေးစနစ် ကျင့်သုံးဆောင်ရွက်ကြသော နိုင်ငံများတွင် ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေသည် အဓိကအရေးပါသော ဥပဒေတစ်ရပ်ဖြစ်ပါသည်။ သို့ပါ၍ ဥပဒေသည် ခေတ်နှင့်လျော်ညီ‌စေရန် ဥပဒေ၏ အားသာချက်၊ အားနည်းချက်များအား အစဉ်တစိုက် လေ့လာသုံးသပ်ရေးနှင့် ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေ၊ နည်းဥပဒေများ ပြင်ဆင်ရေးဆွဲနိုင်ရေးအတွက် "ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေ၊ နည်းဥပဒေများ ပြင်ဆင်ရေးဆွဲရေးဆိုင်ရာ လေ့လာစိစစ်သုံးသပ်ရေးအဖွဲ့"ကို ဖွဲ့စည်းခဲ့ပါသည်။

              ကိုဗစ်ကူးစက်ရောဂါကာလ မတိုင်မီကတည်းက စတင်ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်လာတဲ့ ဒစ်ဂျစ်တယ်စီးပွားရေးစနစ်ကို ကိုဗစ်ကာလ လူတွေရဲ့လူနေမှုပုံစံတွေ ဈေးဝယ်မှုနည်းလမ်းတွေလည်း ပြောင်းလဲလာတာနဲ့အမျှ လူတွေက ပိုမိုစိတ်ဝင်တစား ပြောင်းလဲအသုံးပြုလာကြတာကို တွေ့ရပါတယ်။

              အရင် အွန်လိုင်းကနေရောင်းဝယ်ဖောက်ကားနေတဲ့ ကုန်ပစ္စည်း/ ဝန်ဆောင်မှုတွေ အပြင် မိရိုးဖလာရောင်းဝယ်မှုတွေ၊ လုပ်ငန်းငယ်လေးတွေကအစ သူတို့ရဲ့အရောင်းအဝယ်တွေကို အွန်လိုင်းကနေတစ်ဆင့် ပြောင်းလဲဆောင်ရွက်လာကြတာကို တွေ့ရပါတယ်။

         အာဆီယံအဖွဲ့ဝင်နိုင်ငံများအကြား ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေဆိုင်ရာကိစ္စရပ်များ နယ်စပ်ဖြတ်ကျော် ပူးပေါင်းညှိနှိုင်းဆောင်ရွက်ရာတွင် လွယ်ကူအဆင်ပြေချောမွေ့စေနိုင်မည့် တရားဝင်ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှု သဘောတူစာချုပ်တစ်ခုအဖြစ် “အာဆီယံယှဉ်ပြိုင်မှုသဘောတူစာချုပ် (ASEAN Framework Agreement on Competition-AFAC)” ကို စတင်ရေးဆွဲသွားရန် ၂၀၂၁ ခုနှစ်၊ အောက်တိုဘာလ ၁၁ ရက်နေ့တွင် ကျင်းပပြုလုပ်ခဲ့သည့် “ပထမအကြိမ် အာဆီယံယှဉ်ပြိုင်မှုဆိုင်ရာ အဖွဲ့အစည်းအကြီးအကဲများ (ASEAN Heads of Competition Agencies-AHCA) အစည်းအဝေး” တွင်ဆွေးနွေးသဘောတူညီခဲ့ကြပါသည်။

ဈေးကွက်အတွင်း စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများအချင်းချင်း ပူးပေါင်းခြင်း၊ စီးပွားရေးလုပ်ငန်း တစ်ခုမှ အခြားစီးပွားရေးလုပ်ငန်းတစ်ခုကို ဝယ်ယူခြင်းများသည် အခြားပြိုင်ဘက်စီးပွားရေး လုပ်ငန်းများ၏ ယှဉ်ပြိုင်နိုင်စွမ်းကို လျော့ကျစေရန်ရည်ရွယ်ပါက၊ ဈေးကွက်ကို စိတ်ကြိုက် ခြယ်လှယ်ရန်ရည်ရွယ်ပါက ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေအရ တားဆီးအရေးယူလျက်ရှိပါသည်။

ထို့အတူ စီးပွားရေးလုပ်ငန်းတစ်ခုသည် ဈေးကွက်အတွင်းလွှမ်းမိုးထားမှုအခြေအနေကို အလွဲသုံးစားပြုပြီး ထုတ်လုပ်မှုနှင့် ဈေးနှုန်းများကို မတရားသဖြင့် ထိန်းချုပ်နေပါကလည်း သုံးစွဲသူများကို နစ်နာစေသည့်အတွက် ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေများဖြင့် အရေးယူတားဆီးလျက်ရှိပါသည်။

မကြာသေးမီက ကမ္ဘာ့ဈေးကွက်၌ ရေနံဈေးနှုန်းကျဆင်းခြင်းသည် ရောင်းလိုအား၊ ဝယ်လိုအားပြဿနာများနှင့် အနာဂတ်နှင့်ပတ်သက်၍ သေချာရေရာမှုမရှိခြင်းတို့ကြောင့်ဖြစ်ပြီး ဘဏ္ဍာရေးဆိုင်ရာဈေးကွက်များ ပြိုလဲပျက်စီးခြင်းကို ဖြစ်ပွားစေပါသည်။ သို့သော် ထိုသို့ ဈေးနှုန်း ရုတ်တရက်ကျဆင်းခြင်း၏ နောက်ကွယ်မှ အကြောင်းရင်းများက အဘယ်နည်း? ၎င်းသည် ရေနံ တင်ပို့/တင်သွင်းမှုစီးပွားရေးအပေါ် မည်သို့အကျိုးသက်ရောက်မည်နည်း?

ဝယ်လိုအား

========

မြန်မာနိုင်ငံယှဉ်ပြိုင်မှုကော်မရှင်သည် ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေ ပုဒ်မ ၅၆ ပုဒ်မခွဲ (ခ)အရ အပ်နှင်းထားသော လုပ်ပိုင်ခွင့်ကိုကျင့်သုံး၍ စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများ (ဝန်ဆောင်မှုလုပ်ငန်းများ အပါအဝင်) အကြား လွတ်လပ်၍မျှတသောယှဉ်ပြိုင်မှု ဖြစ်ထွန်းပေါ်ပေါက်စေရေး၊ ဈေးကွက်တွင် မျှတသောယှဉ်ပြိုင်မှုကို တစ်ပြေးညီတိုးတက်လာစေရေး၊ သာတူညီမျှခံစားခွင့်ရရှိစေရေးနှင့် အများပြည်သူတို့၏ အကျိုးစီးပွားကို ထိခိုက်နစ်နာစေခြင်းမှ ကာကွယ်စောင့်ရှောက်ပေးနိုင်ရေး တို့အတွက် စီးပွားရေးလုပ်ငန်းလုပ်ကိုင်သူများ သိရှိနားလည်လိုက်နာဆောင်ရွက်ရမည့် အရောင်းမြှင့်တင်ခြင်းဆိုင်ရာ ကန့်သတ်ချက်များနှင့်စပ်လျဉ်းသည့် အမိန့်အမှတ် (၂/၂၀၂၀) ကို ထုတ်ပြန်လို

ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေပါပြဌာန်းချက်အတွင်းမှ ယုံမှတ်နိုင်လောက်သောသက်သေခံချက်

ယှဉ်ပြိုင်မှုဥပဒေဆိုင်ရာကိစ္စရပ်များ ကိုင်တွယ်ဆောင်ရွက်ရာတွင် တရားသူကြီးများအတွက် ဘောဂဗေဒပညာရပ်

Pages