တရားမဝင်ကုန်သွယ်မှုတားဆီးထိန်းချုပ်ရေးနှင့် ပတ်သက်၍ ပစ္စုပ္ပန်နှင့် အနာဂတ်ကို ကြည့်မိခြင်း

Fri, 05/10/2013 - 04:51 -- admin

 ဆင်ခြင်မိသော မှောင်ခို

မှောင်ခိုဆိုသည်မှာ ရောင်းဝယ်ရန် ပိတ်ပင်ထားသော ကုန်ပစ္စည်းကို အရောင်း အဝယ် ပြုလုပ်ခြင် းဖြစ်သည်။ ပွင့်လင်း လွတ်လပ်မှုများ ရရှိလာသော ဈေးကွက် စီးပွားရေး စနစ် ကျင့်သုံး လာသည့် ယနေ့ အချိန် အခါတွင်မှု မှောင်ခိုဟု ခေါ်ဝေါ် သည်ထက် အများ အားဖြင့် တရာမဝင် ကုန်သွယ်မှု ဟုသာ ခေါ်လာခဲ့ ကြသည်။ သို့သော် သဘော သဘာဝ အားဖြင့် အတူတူသာ ဖြစ်သည်။ မှောင်ခို (သို့မဟုတ်) တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုနှင့် ပတ်သက်၍ လေ့လာ ဖတ်ရှုခဲ့ရသော နိုင်ငံရပ်ခြား အတွေ့ အကြုံများတွင် မူးယစ် ဆေးဝါး၊ လက်နက်နှင့် ရှေးဟောင်း ယဉ်ကျေးမှု ဆိုင်ရာ ပစ္စည်းများ ကဲ့သို့ လူအဖွဲ့ အစည်း တစ်ရပ်၊ နိုင်ငံ တစ်နိုင်ငံကို အန္တာရာယ်ရှိ စေသော ပစ္စည်းများနှင့် ထိုနိုင်ငံ လူ့အဖွဲ့ အစည်းမှ တန်ဖိုးထားသော အရာများ၊ ကာကွယ် စောင့်ရှောက်ရန် လိုသော အရာများကိုသာ ဥပဒေများ ထုတ်ပြန်၍ ရောင်းခြင်း ဝယ်ခြင်းတို့ကို ပိတ်ပင် ဟန့်တားမှုများ ပြုလုပ် ကြသည်။ ထိုပစ္စည်းများကို အရောင်း အဝယ် ပြုလုပ်မှသာ တရားမဝင် မှောင်ခို ပြုလုပ်ခြင်း ဆိုလျက် ဖမ်းဆီး စစ်ဆေးခြင်း၊ သိမ်းဆည်းခြင်း၊ ပြစ်ဒဏ် ပေးခြင်းတို့ကို ပြုလုပ်ကြ ခြင်းဖြစ်သည်။ တစ်ခါ တစ်ရံတွင်မှု လူအဖွဲ့ အစည်း အတွက် သာမန် စားသုံးကုန်၊ လူသုံးကုန် ပစ္စည်းမျိုး ဖြစ်သော်လည်း နိုင်ငံ အစိုးရ၏ မူဝါဒ လိုအပ်ချက် အရ အခိုက် အတန့် အားဖြင့် ကုန်သွယ်မှု မပြုလုပ်နိုင်ရေး ဟန့်တား ကာကွယ်မှုများ ပြုလုပ် ရသည်မျိုးလည်း ရှိသည်။

ယခု မြန်မာ နိုင်ငံတွင် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှု ပြဿနာ ပိုမို၍ ပေါ်ပေါ် ထင်ထင် ဖြစ်လာခဲ့ သည်မှာ ၁၉၉၀ ခုနှစ်များ မှစ၍ နယ်စပ် ကုန်သွယ်မှုကို တရားဝင် လုပ်ကိုင်ခွင့် ပေးပြီး ကတည်းက ဖြစ်၏။ သို့သော် ထိုပြဿနာ၌ ဖို့ကပ်(စ်) ကျနေသော ကုန်ပစ္စည်းများ မှာမှု (မူးယစ်ဆေးဝါး၊ ရှားပါး ကုန်ပစ္စည်း၊ လက်နက်၊ ယဉ်ကျေးမှု အမွေအနှစ် ပစ္စည်းထက်) သာမန် စားသုံးကုန်၊ လူသုံးကုန် ပစ္စည်းများ ဖြစ်နေသည်။ အချို့ စားသုံး ကုန်စည်များမှာ တရားဝင် ခွင့်ပြုထား သည့်တိုင် လိုင်စင်မဲ့၊ အကောက် အခွန်ရှောင် ပြုလုပ်လျက် ရှိနေသောကြောင့် ထိုကုန် ပစ္စည်းများ ပင်လျှင် မကြာခဏ တရားမဝင် မှောင်ခို ကုန်စည်များ ဖြစ်နေကြသည်။

ထိုသို့သော အခြေအနေ များကြောင့် ဒီမိုကရေစီ အစိုးရ လက်ထက်တွင် သက်ဆိုင်သည့် ဝန်ကြီးဌာန ဖြစ်သော စီးပွားရေးနှင့် ကူးသန်း ရောင်းဝယ်ရေး ဝန်ကြီး ဌာနသည် အထူး အစီအမံများ ပြုလုပ်၍ ထိုပြဿနာ လျော့ပါး ကျဆင်းရေး အတွက် ကြိုးစား ဖြေရှင်း နေသည်။ ယခု လက်ရှိ အခြေအနေတွင် စားသုံးသူ အကာ အကွယ် ပေးရေးနှင့် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုများ တားဆီး ထိန်းချုပ်ရေးဟု ခေါင်းစဉ် တပ်၍ အကောင် အထည်ဖော် ဆောင်ရွက်သည်။ ထိုသို့ ဆောင်ရွက်မှုတွင် အပိုင်း(၂)ပိုင်း တွေ့ရှိ ရသည်။ ပြည်တွင်းရှိ စားသုံးသူများ၏ အသက် အိုးအိမ် စည်းစိမ်ကို အကာကွယ် ပေးနိုင်ရေးနှင့် ပြည်တွင်းရှိ ကုန်ထုတ်လုပ်မှု လုပ်ငန်းများ ဈေးနှုန်း၊ အရည်သွေး မယှဉ်ပြိုင်နိုင် သေးသည့် အခြေအနေတွင် မမျှတသော ယှဉ်ပြိုင်မှုကို မခံရရေး၊ ယှဉ်ပြိုင်စွမ်းရည် ရရှိရေး အတွက် ပြင်ဆင်ချိန် ရရှိရေးနှင့် အာဖတာ Asean Free Trade Area (AFTA) အကောင် အထည်ဖော်ရေး ကာလသို့ အပြည့်အဝ မဝင်ရောက်ခင်တွင် နိုင်ငံ အတွက် ရသင့် ရထိုင်သည့် အခွန် အခများ ရရှိရေး အတွက် ဖြစ်သည်ဟု သုံးသပ် မိသည်။ ယခုပစ္စပ္ပန် ကာလ မှောင်ခိုများသည် လက်ရှိ အခြေအနေ နှင့် အချိန် အခါ အရ လက်ရှိ ကာလ အကျိုး ဖြစ်ထွန်းမှုထက် အနာဂတ် ကာလ အကျိုးမဲ့ မှုများက ထုထည် ပမာဏ ပိုမို ကြီးမား နိုင်သည်ဟု ရှုမြင် မိသည်။ ထို့ကြောင့် ဆောင်ရွက်သင့် ဆောင်ရွက် ထိုက်သည့် လုပ်ဆောင်ချက် ဟု ဆိုရမည်။

တားဆီးရေးလုံ့လ

သက်ဆိုင်ရာ ဝန်ကြီး ဌာနသည် ကောင်းမွန်သော၊ အဓိပ္ပာယ်ရှိသော ရည်ရွယ်ချက်များဖြင့် ဆောင်ရွက် နေသည်။ သို့သော် ဆောင်ရွက်ပုံ ဆောင်ရွက်နည်းနှင့် လုပ်ကိုင် ဆောင်ရွက် နေသည့် လူများ (ပြည်သူ့ ဝန်ထမ်းများ)၏ သဘောထား ခံယူချက်နှင့် အပြု အမှုများ၊ အကောင် အထည်ဖော် မဆောင်ရွက်မှု ၏ ရေတို၊ ရေရှည် အကျိုး သက်ရောက်မှု၊ ပြည်သူ လူထု အတွင်းရှိ (ဝင်ငွေ အဆင့် အလိုက် စားသုံးသူ အုပ်စုများ၊ တင်သွင်း ရောင်းချမှု လုပ်ကိုင် နေကြသည့် အရင်းအနှီး ပမာဏ အလိုက် ကုန်သည် အုပ်စုများ၊ ကုန်ထုတ်လုပ်မှု လုပ်ငန်း အလိုက် ထုတ်လုပ်သူ အုပ်စုများ) ဈေးကွက် အင်အားစုများ၊ စီးပွားရေး အင်အားစုများ အပေါ် သက်ရောက် လာမှု အခြေအနေမျာကို ကြိုတင်၍ ထည့်သွင်း စဉ်းစားသင့် လုပ်ကိုင် သင့်သည်။ ထိုသို့ လုပ်ကိုင် ဆောင်ရွက်မှသာ အကောင် အထည် ဖော်ရကျိုး နပ်မည်။ ပင်ပန်း ခံရကျိုး နပ်မည်။ ရရှိလာမည့် ရေတို၊ ရေရှည် ရလဒ်များနှင့် အခြားသော စီးပွားရေး ဖွံ့ဖြိုးမှု အစီအစဉ်များ ဆက်စပ်၍ ဆောင်ရွက်နိုင် မည်ဖြစ်သည်။

ဝန်ကြီးဌာန၏ အားထုတ်မှု ပထမပိုင်း ဖြစ်သည့် စားသုံးသူ အကာအကွယ် ပေးရေးနှင့် ပတ်သက်၍ လေ့လာပါက နယ်စပ် ဒေသများကို ဖြတ်ကျော်လျက် မြန်မာနိုင်ငံ အတွင်းသို့ တရားမဝင် ရောက်ရှိ လာနေသည့် ကုန်ပစ္စည်း ရာခိုင်နှုန်း အများစုမှာလည်း အခြားသော အိမ်နီးချင်း နိုင်ငံများထက် တရုတ်နိုင်ငံ နှင့် ထိုင်း နိုင်ငံများမှ ကုန်ပစ္စည်းများ ဖြစ်သည်ကို တွေ့ရသည်။ ထိုနှစ်နိုင်ငံ တွင်လည်း ဈေးပေါပေါနှင့် အရည်အသွေး ခပ်ညံ့ညံ့ ကုန်ပစ္စည်းများမှာ တရုတ် နိုင်ငံဘက်မှ ပိုမို ဝင်ရောက် လာသည် ကိုလည်း အားလုံး သိမြင်နေပြီး ဖြစ်သည်။ ထိုပေါပေါ ညံ့ညံ့ ကုန်ပစ္စည်း အများစုကြောင့် (အထူး သဖြင့် စားသောက် ကုန်များ) ပြည်တွင်း စားသုံး သူတို့၏ ကျန်းမာရေးကို များစွာ ထိခိုက်လျက် ရှိနေသည်။

ထိုသို့ အခြေ အနေများကို သိရှိ နေပါလျက်နှင့် အဘယ်ကြောင့် ဝယ်ယူ သုံးစွဲနေ ကြသနည်း၊ မဝယ်ယူ ကြနှင့် မသုံးစွဲကြ နှင့်ဟု ပြောဆိုသည်မှာ လွယ်ကူသော်လည်း ဝင်ငွေနိမ့် ပြည်သူ အများစုမှာ နေ့စဉ် ဘဝများ ရပ်တည်နိုင်ရုံ၊ အလုပ်ဖြစ်ရုံ အတွက်ကိုပင် ထိုဈေးပေါပေါ ကုန်ပစ္စည်း များကိုသာ မှီနေ ရသဖြင့် လက်တွေ့တွင် ရှောင်လွှဲ နိုင်ရေးမှာ မလွယ်ကူ လှပေ။ ရေရှည် မျှော်တွေး စဉ်းစား ကြည့်ပါက အနာဂတ် လူ့အဖွဲ့ အစည်း အတွက် ရင်လေး စရာကောင်း လှသည့် နိမိတ်များကို မှန်းဆ နိုင်လိမ့်မည်။ တစ်ဦးချင်း အနေဖြင့် ရှောင်လွှဲ သုံးစွဲ နိုင်ရန်ထက် လူအဖွဲ့ အစည်း တစ်ရပ်လုံး ရှောင်လွှဲ နိုင်မှသာ မြန်မာနိုင်ငံ အနာဂတ် လူ့အဖွဲ့ အစည်း၊ လူ့စွမ်းအား အရင်းအမြစ်များ ဖွံ့ဖြိုးရေးကို ထိခိုက်မှု မရှိစေရန် ထိထိ ရောက်ရောက် ကာကွယ်မှုများ ပြုလုပ်နိုင် ပေလိမ့်မည်။

အဓိက အားဖြင့် ပြည်တွင်းသို့ ဝင်ရောက်လာမည့် စားသောက် ကုန်များကို စစ်ဆေးနိုင်သည့် အဖွဲ့များကို စနစ်တကျ ဖွဲ့စည်း၍ ထိထိ ရောက်ရောက် ဆောင်ရွက် ပေးနိုင်ရေး ကြီးကြပ် စီမံပေးရေး လိုလာသည်။ FDA ကဲ့သို့ အစား အသောက်နှင့် ဆေးဝါးများကို စစ်ဆေး ပေးနေသည့် အဖွဲ့များကို သာမန် အဖွ့ဲအစည်းများ ကဲ့သို့ သဘော မထားဘဲ ပြည်သူ လူထု တစ်ရပ်လုံး၏ အသက် အန္တာရယ် များအတွက် ကာကွယ် ပေးနိုင်မည့်၊ အနာဂတ် လူ့စွမ်းအား အရင်းအမြစ်များကို ကာကွယ် ပေးနိုင်မည့်၊ နိုင်ငံ ဖွံ့ဖြိုးရေး အတွက် အရေးကြီးသော အဖွဲ့ အစည်းများ အဖြစ် သဘောထားရန် လိုသည်။ နိုင်ငံဖွံ့ဖြိုး တိုးတက်ရေး အစီအစဉ်များတွင် အဓိကထား၊ ထည့်သွင်း စဉ်းစား အကောင် အထည် ဖော်ပေးရန် လိုသည်။ စွမ်းဆောင်ရည် ရှိရှိ၊ ထိထိ ရောက်ရောက် လုပ်န်းများ လုပ်ဆောင်နိုင်ရေး အတွက်လည်း နိုင်ငံတော် အဆင့်မှ အမြဲ ကြပ်မတ်၍ သက်ဆိုင်ရာ ဌာနများကို ထိန်းကျောင်း ပေးရန် လိုအပ်လာသည်။

ဒုတိယပိုင်း ဖြစ်သည့် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုများ တားဆီး ထိန်းချုပ်ရေးနှင့် ပတ်သက်၍ လုပ်ကိုင် ဆောင်ရွက် စရာ အလွန်များသည်။ ရည်ရွယ်ချက် (၂)ချက် ရှိနိုင်သည်။ နိုင်ငံတော်မှ ရသင့် ရထိုက်သော အခွန်အခများ ရရှိရေးနှင့် အာဆီယံ လွတ်လပ်သော ကုန်သွယ်မှု နယ်မြေ (အာဖတာ) (AFTA) အတွက် ပြင်ဆင် နေဆဲကာလ ပြည်တွင်း လုပ်ငန်းများ၊ ယှဉ်ပြိုင်စွမ်း အားနည်း နေသေးသော လုပ်ငန်းများ မထိခိုက်၊ မပျက်စီး စေရေး အတွက် အကာ အကွယ် ရရှိနိုင်ရေး ဖြစ်မည်။ အာဖတာ (AFTA) အကောင် အထည်ဖော် ချိန်တွင် နိုင်ငံ အနေဖြင့် ပြည်တွင်းသို့ ဝင်ရောက်လာမည့် သွင်းကုန် အားလုံး နီးပါးထံမှ အခွန် အခများ ရရှိနိုင် တော့မည် မဟုတ်၊ ပြည်တွင်း လုပ်ငန်းများကိုလည်း ယခုကဲ့သို့ ပြည့်ပြည့် ဝဝ အကာ အကွယ်ပေး နိုင်မည် မဟုတ်တော့ပေ။

ထို့ကြောင့် ဒုတိယပိုင်း အစီအစဉ်သည် ရေရှည် လုပ်ဆောင်နိုင်သည့် အခြေအနေ မဟုတ်ပေ။ ကာလတို အတိုင်းအတာ တစ်ခု အထိသာ ဆောင်ရွက် နိုင်ခွင့်ရှိ နေသည်။ ယခုအခါတွင် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှု ထိန်းချုပ် တားဆီးရေးကို နယ်စပ် ကုန်သွယ်ရေး ဦးစီးဌာနမှ ဦးဆောင်၍ ကုန်သွယ်မှု လမ်းကြောင်း တစ်လျှောက် (Mobile Team) စစ်ဆေးရေး အဖွဲ့များ ဖွဲ့စည်း စေလွှတ်ကာ ဆောင်ရွက် လျက်ရှိသည်။ မူဆယ်- မန္တလေး လမ်းကြောင်းတွင် ၁-၁၁-၂၀၁၂ ရက်နေ့မှ စ၍ လည်းကောင်း၊ မြဝတီ- ရန်ကုန် လမ်းကြောင်းတွင် ၂၀-၁၁-၂၀၁၂ ရက်နေ့တွင် လည်းကောင်း မူဆယ်၊ ချင်းရွှေဟော်၊ တာချီလိတ်၊ မြိတ်၊ ကော့သောင်း၊ တမူးနှင့် ရိဒ်စခန်း အနီး တစ်ဝိုက် ပတ်ဝန်းကျင်တွင် ၁-၁၂-၂၀၁၂ ရက်နေ့တွင် လည်းကောင်း စတင် ဆောင်ရွက် လျက်ရှိသည်ဟု သိရှိရသည်။

စဉ်းစားခန်းများ

နယ်စပ် ကုန်သွယ်ရေး ဦးစီးဌာနသည် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုကို တားဆီး ထိန်းချုပ်ရာတွင် ပို့ကုန်ပိုင်းထက် သွင်းကုန်ပိုင်းကို အာရုံစိုက် လုပ်ဆောင်နေသည်။ ထိုသို့ တာဝန်ရှိ သူများက တာဝန်အရ ထိန်းချုပ် ဖမ်းဆီး နေသည့်တိုင် တရားမဝင် တင်သွင်းသူများ ကလည်း တင်သွင်း မှုများကို ဆက်လက် လုပ်ဆောင်လျက် ရှိသဖြင့် တရားမဝင် ကုန်စည်များ တားဆီး ထိန်းချုပ်မှုမှာ ခက်ခဲလျက် ရှိနေသည်။ ဤသို့ဖြင့် တရားမဝင် မှောင်ခို ကုန်သွယ်မှုများသည် အခြေအနေ အကြောင်း အမျိုးမျိုးဖြင့် ပိုမိုဖြစ်ထွန်း လာနေ သောကြောင့် ကိုင်တွယ်ရ ပိုမို ခက်ခဲနေရခြင်း ဖြစ်သည်ဟု ဆိုရမည်။

မှောင်ခိုတို့တွင် ရှောင်တိမ်း ကိုယ်ဖျောက်စရာ ပထမ ဦးစားပေး လက်နက်ပုန်း ငွေရှိ၏။ မှောင်ခိုသည် ဂျိုနှင့် မဟုတ်၊ ငွေထုပ်နှင့် ဖြစ်၏။ ငွေထုပ်နှင့် အလုပ်ဖြစ်လျက် ရှိနေသည်။ ထိုငွေထုပ်ကြောင့် တရားမဝင် ကုန်သည် မှောင်ခိုသမားတို့ အလုပ်ဖြစ်နေ ကြစဉ် သက်ဆိုင်ရာမှ လုပ်ဆောင် နေသည့် စားသုံးသူ အကာကွယ်ပေးရေးနှင့် တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုများ ထိန်းသိမ်းရေးမှာ အလုပ် မဖြစ်သည့် အနေ အထားတွင် ရှိနေလေသည်။ လာဘ်ပေး လာဘ်ယူများကြောင့် အောင်မြင်နိုင်ရေး နှေးကွေး နေခြင်း ဖြစ်သည်ဟု ထင်စရာ ရှိသည်။ သို့သော် လာဘ်ပေး လာဘ်ယူကိစ္စကို တိုက်ဖျက် နိုင်ခဲ့ပါကလည်း တရားမဝင် သွင်းကုန် ပစ္စည်းများ ဝင်ရောက်နေမှုကို အပြည့် အဝ တားဆီး နိုင်မည်ဟု အာမခံ နိုင်စွမ်း ရှိမည် မဟုတ်ပေ။

အဘယ်ကြောင့် ဆိုသော် လာဘ်ပေး လာဘ်ယူ လမ်းကြောင်းဖြင့် မရပါက အခြားသော နည်းလမ်း ပေါင်းများစွာ အသုံးပြု နိုင်သေး သောကြောင့် ဖြစ်သည်။ နည်းလမ်းပေါင်း များစွာဖြင့် ဝင်ရောက် လာနေသည့် တရားမဝင် ကုန်ပစ္စည်းများကို ထိရောက်စွာ ထိန်းချုပ် နိုင်ရန်မှာ-

  • သက်ဆိုင်ရာ နယ်စပ်ဒေသ အာဏာပိုင် အဖွဲ့အစည်းများ၊ ထိုအာဏာပိုင် အဖွဲ့ အစည်းများ၊ ထိုဒေသများရှိ တိုင်းရင်းသား လက်နက်ကိုင် အဖွဲ့အစည်း များနှင့် တွေ့ဆုံ ညှိနှိုင်း ဆောင်ရွက် မှုများ ပြုလုပ်ခြင်း။
  • သက်ဆိုင်ရာ ဌာနဆိုင်ရာ အဖွဲ့ အစည်းများကြား ဆွေးနွေးမှုများ ပြုလုပ်၍ တူညီ သော ရည်ရွယ်ချက် အပေါ် ဘုံသဘော တူညီချက် ရယူကာ တက်ညီလက်ညီ ပူးပေါင်း ဆောင်ရွက် လုပ်ကိုင်ခြင်း၊ အချိတ် အဆက်မိမိ လုပ်ဆောင်ခြင်း။
  • နယ်စပ် ကုန်သွယ်မှု လုပ်ငန်း လုပ်ကိုင်နေကြသည့် ကုန်သည် လူတန်းစားများ၏ အခက်အခဲများ၊ ဆန္ဒများကို သိရှိစေရန် နယ်စပ် ကုန်သွယ်ပေါက် များနှင့် နီးစပ်သည့် နယ်စပ် ဒေသများသို့ ကွင်းဆင်း လေ့လာခြင်း (ဥပမာ - လက်ရှိ နကသမှ စီစဉ်ပေး နေသည့် Individual Trading Card အပေါ် ၎င်းတို့၏ သဘောထားများ၊ ထို Card ၏ ကုန်သည် များကို အထောက် အကူ ရရှိမှု၊ ၎င်းတို့ လုပ်ငန်းပိုင်းတွင် အဆင်ပြေမှု ရှိ/ မရှိ စသဖြင့်) ၊ ရရှိသော အချက် အလက်များကို အခြေခံ၍ လေ့လာ သုံးသပ် အဖြေ ရှာခြင်း တို့ကိုလည်း ပြုလုပ် သင့်သည်။

ထားရှိရမည့်သဘောထားများ

ယခုလက်ရှိတွင် မြန်မာနိုင်ငံ အတွင်း၌ အကောင် အထည်ဖော် ဆောင်ရွက်နေသော တရားမဝင် ကုန်သွယ်မှုများ ဖမ်းဆီး ထိန်းချုပ်ရေး အစီ အစဉ်သည် နိုင်ငံ စီးပွားရေး အတွက် အလွန် အရေးကြီးသော ရေရှည် လိုအပ်သည့် လုပ်ဆောင်ချက်များ မဟုတ်။ ၂နှစ်တာ၊ ၃နှစ်တာ ကာလတို အတွင်း၌ အာဆီယံ လွတ်လွပ်သော ကုန်သွယ်ရေး နယ်မြေ (AFTA) (အာဖတာ) အတွက် ပြည်တွင်း လုပ်ငန်းများ ပြင်ဆင် ဆောင်ရွက်နေမှု အထောက်အကူ ရရှိစေရေး နှင့် ထိုကာလ အတွင်း နိုင်ငံတော်မှ ထိုက်သင့်သော အခွန်အခများ ရရှိနိုင်ရေး အတွက်သာ ဖြစ်သည်။ အခွန်များ ကောက်ခံခွင့် မရှိတော့သော၊ ဈေးကွက် ပြိုင်ဆိုင်မှု ပြင်းထန်လာမည် ဖြစ်သော အာဖတာ(AFTA) အစီ အစဉ်ကြီး မကြာမီ လာတော့မည်။ မျက်စိ တဆုံးကြည့် တွေးမိသည့် အခါတွင် တစ်ကမ္ဘာလုံး သဘော တွေ့နေသော ဈေးကွက် စနစ်ဖြင့် လှုပ်ရှားနေသည့် ယနေ့ ကမ္ဘာကြီးထဲတွင် ဝယ်သူနှင့် ရောင်းသူ နှစ်ဖက် အကြိုက်တွေ့ သဘော ခွေ့နေသည့် ကုန်ပစ္စည်းများကို အကြောင်း တစ်စုံ တစ်ရာကြောင့် ဟန့်တား နေခြင်းမှာ အချိန် ကာလ တစ်ခု အထိသာ ဖြစ်နိုင်ခြေ ရှိပေ လိမ့်မည်။

ရေရှည် ကာလ မျှော်လင့်ချက် အတွက်ကိုမူ မည်သို့မှ ဖြစ်နိုင်စွမ်း မရှိ။ အမှန်တကယ် တစ်စိုက် မတ်မတ် အားထုတ် ဆောင်ရွက် သင့်သည်မှာ ပြည်တွင်း စက်မှုလက်မှု လုပ်ငန်းများ၏ အခြေအနေ နှင့် ပြည်ပမှ သွင်းကုန် တို့၏ အခြေအနေများ၊ တရားမဝင် မှောင်ခို တင်သွင်းမှု ထိန်းချုပ် တားဆီး နိုင်မှု အခြေအနေများ ဆက်စပ် ဆောင်ရွက်လျက် ပြည်တွင်း စက်မှု လက်မှု လုပ်ငန်းများ ဖွံ့ဖြိုးလာရေး၊ ပြည်တွင်း ထုတ်လုပ်မှု အခြေ အနေ တိုးတက်လာ စေရေး တို့ကို အရှိန် မပျက် လုပ်ကိုင် မှုပင် ဖြစ်သည်။

ပြင်ပမှ တင်သွင်း စားသုံးနေ ရသည့် ထုတ်ကုန် များကို ပြည်တွင်းရှိ ကုန်ထုတ်လုပ်မှု လုပ်ငန်းမှ ထုတ်လုပ်၍ (နိုင်ငံခြား ဈေးကွက်များသို့ တင်ပို့ နိုင်ရေး မဖြစ်နိုင် သေးခင် မှာပင်) ပြည်တွင်း ဈေးကွက် မှာပင် ဖြန့်ဖြူး ရောင်းချနိုင်ရေး အတွက် သက်ဆိုင်ရာ ဌာနတို့နှင့် ပုဂ္ဂလိက ကဏ္ဍမှ လုပ်ငန်းရှင်တို့ (စာရွက် ပေါ်တွင်သာ ရှိသည့် အစီအစဉ်များ သက်သက်သာ မဟုတ်ဘဲ) ညှိနှိုင်း ဆောင်ရွက် စေချင်သည်။ သက်ဆိုင်ရာ ဌာနမှ အကောင် အထည်ဖော်ရန် တိတိ ကျကျ ညွှန်ကြားထား သကဲ့သို့ (လက်တွေ့ လုပ်ဆောင် ရသည့် အောက်ခြေ အဆင့်တွင် အထက်သို့ တင်ပြ ကောင်းရုံသာ မဟုတ်ဘဲ) ထိထိ ရောက်ရောက် ပံ့ပိုး စေချင်သည်။ ယခင် အတိုင်း သွားခဲ့လျှင် လမ်းဆုံးပါက ယခင် အခြေအနေ ရှိသည့် ပန်းတိုင်ကိုသာ ရောက်ရှိ လိမ့်မည်။ ပိုမို ကောင်းမွန်သည့် အိုင်ဒီယာများ အတွက် ကျွန်တော်တို့ ဦးနှောက်စား၍ ပိုမို ကောင်းမွန်သည့် အနေအထား ရရှိနိုင်ရေး အတွက် ကျွန်တော်တို့ တကယ် အလုပ် လုပ်ကြ ရတော့မည် ဖြစ်ပေသည်။

စောနိုင် (ဘောဂဗေဒ) ရေးသားသည်။