BIMSTEC

Thu, 09/22/2011 - 02:50 -- Anonymous (not verified)

ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ေဒသအတြင္း က႑စုံနည္းပညာႏွင့္  စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳမႈအစီအစဥ္ - ဘင္းမ္စတက္

(Bay of Bengal Initiative for Multi - Sectoral Technical and Economic Cooperation - BIMSTEC)

 

နိဒါန္း

၁။       ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ႏွင့္ ထိစပ္လၽွက္ရွိေသာ နိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးစြာ အတူတကြ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ေဒသတြင္းစီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစေရးကို အဓိကထားေရွ႕ရႈ၍ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ေဒသအတြင္း က႑စုံနည္းပညာႏွင့္ စီးပြားေရးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳ မႈအစီအစဥ္ (BIMSTEC) ကို ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕၌   (၆ - ၆ - ၁၉၉၇) တြင္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ လက္ရွိအဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားမွာ-

          (က)     ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံ

          ( ခ)      အိႏၵိယနိုင္ငံ

          ( ဂ)      ျမန္မာနိုင္ငံ

          (ဃ)     သီရိလကၤာနိုင္ငံ

          ( င)      ထိုင္းနိုင္ငံ

          (စ)       နီေပါနိုင္ငံ

          (ဆ)     ဘူတန္နိုင္ငံ တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။

 

 

BIMSTEC အဖြဲ႕ႀကီး ျဖစ္တည္ေပၚေပါက္လာပုံ ေနာက္ခံသမိုင္း

၂။        ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ေဒသအတြင္းရွိ နိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊  အိႏၵိယ၊ ျမန္မာ၊ သီရိလကၤာႏွင့္  ထိုင္းနိုင္ငံတို႔ ပါဝင္ေသာ ေဒသအတြင္း စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ကို  ဖြဲ႕စည္းရန္ ထိုင္းနိုင္ငံက ဦးေဆာင္အစျပဳကာ အိႏၵိယ နိုင္ငံႏွင့္ ညႇိႏွိုင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။  ထို႔ေနာက္ (၆ - ၆ - ၁၉၉၇) တြင္ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးက ဘန္ေကာက္ေၾကျငာစာတမ္းကို ထုတ္ျပန္ေၾကျငာ လ်က္ ‌ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊  အိႏၵိယ၊ သီရိလကၤာႏွင့္ ထိုင္း နိုင္ငံ တို႔ပါဝင္ေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊  အိႏၵိယ၊ သီရိလကၤာ ႏွင့္  ထိုင္း စီးပြားေရးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ ဘစၥတက္ Bangladesh - India- Sri Lanka -  Thailand  Economic  Cooperation   -   BIST-EC  ကို  ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါအဖြဲ႕အစည္းသစ္ စတင္တည္ေထာင္ ခ်ိန္တြင္  ျမန္မာနိုင္ငံမွ ပူးေပါင္းပါဝင္ျခင္း မရွိေသးပါ။

၃။       ၂၂-၁၂-၁၉၉၇ တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ဝန္ႀကီးမ်ား အထူးအစည္းအေဝးက ျမန္မာနိုင္ငံအား  အဖြဲ႕ဝင္ နိုင္ငံသစ္အျဖစ္  တရားဝင္လက္ခံခဲ့၍ အဖြဲ႕အမည္ကိုလည္း ဘင္းမ္စတက္  Bangladesh - India- Myanmar- Sri -Lanka -  Thailand  Economic  Cooperation  -  BIMST-EC   ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊  အိႏၵိယ၊ ျမန္မာ၊ သီရိလကၤာႏွင့္ ထိုင္းနိုင္ငံ စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕အျဖစ္ အမည္ေျပာင္းလဲခဲ့ပါသည္။ ၈-၂-၂၀၀၄  တြင္ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ဖူးခက္ၿမိဳ႕၌  က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ ဆဌမအႀကိမ္ ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝး ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ ဘူတန္ႏွင့္  နီေပါနိုင္ငံတို႔သည္ အဖြဲ႕ဝင္ နိုင္ငံသစ္မ်ားျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။  ထို႔ေနာက္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လတြင္ ထိုင္းနိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕၌ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ပထမအႀကိမ္ ထိပ္သီးညီလာခံက အဖြဲ႕အမည္ကို ဘဂၤလား ပင္လယ္ ေအာ္ေဒသအတြင္း က႑စုံနည္းပညာႏွင့္ စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳမွုအစီအစဥ္ ( BIMST-EC  -  Bay  of  Bengal  Initiative  for  Multi -  Sectoral Technical  and  Economic Cooperation) အျဖစ္ အမည္ေျပာင္းလဲေခၚ‌ေဝၚ ခဲ့ပါသည္။

၄။       ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားသည္ အေရွ႕ေတာင္အာနိုင္ငံမ်ားအဖြဲ႕ (ASEAN) တြင္ ပါ၀င္ေသာနိုင္ငံ မ်ား ျဖစ္႐ုံသာမက ေတာင္အာရွေဒသ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ (SAARC) တြင္လည္း ပါ၀င္ေသာနိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ၾကသျဖင့္ ဘင္းမ္စတက္ အဖြဲ႕ႀကီးသည္ ယင္းေဒသအတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕အစည္းႏွစ္ခုကို ဆက္စပ္ေပါင္းကူးေပးသည့္  အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕သည္ အျခားေသာအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားႏွင့္မတူဘဲ ကြဲျပားျခားနားေနျခင္းမွာ ေနထိုင္မႈပုံစံ၊ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈ၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ စသည္ တို႔ကြဲျပားၾကသည့္  နိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

 

အဖြဲ႕၏ရည္ရြယ္ခ်က္

၅။       ဘင္းစတက္အဖြဲ႕ကို စတင္အသက္၀င္ေစသည့္ ဘန္ေကာက္ေၾကျငာစာတမ္းတြင္ ေဖာ္ၿပထားသည့္ အဖြဲ႕ႀကီး၏ေမၽွာ္မွန္းခ်က္ႏွင့္ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ-

(က) စီးပြားေရးလၽွင္ျမန္စြာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစမည့္အေျခအေနႏွင့္ပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းမ်ား ဖန္တီးေပး ရန္အတြက္ ကုန္သြယ္ေရး၊ စက္မႈႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇုဳပ္ႏွံမႈ၊ နည္းပညာ၊ လူ႔စြမ္းရည္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး၊ ခရီးသြား          လုပ္ငန္း ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံႏွင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑မ်ား တြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္နိုင္သည့္ စီမံခ်က္မ်ား ေရးဆြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္။

 ( ခ)  ေဒသခြဲအတြင္း စီးပြားေရးႏွင့္လူမႈေရး တိုးတက္မႈျမႇင့္တင္ရန္တန္း တူရည္တူႏွင့္လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္စိတ္ဓါတ္ျဖင့္ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ရန္။

 ( ဂ)  အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားအားလုံး အက်ိဳးရွိေစမည့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊  သိပၸံႏွင့္နည္းပညာက႑မ်ား၌ တက္ႂကြစြာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ အျပန္အလွန္ အကူအညီေပးရန္။

 (ဃ)  ပညာေရး၊ လုပ္ငန္းခြင္ စြမ္းရည္တိုးျမႇင့္ေရးႏွင့္ နည္းပညာဆိုင္ရာသင္တန္းႏွင့္ သုေတသနအကူ အညီမ်ားေပးျခင္းျဖင့္ တစ္နိုင္ငံႏွင့္တစ္နိုင္ငံ ကူညီပံ့ပိုးေပးၾကရန္။

 ( င)   ျပည္သူတို႔၏ လူေနမႈအဆင့္ ျမႇင့္တင္ေရးကို အက်ိဳးျပဳ၍ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းမ်ားကိုအေထာက္ အကူျပဳေစနိုင္ေသာအလုပ္အကိုင္ပိုမိုရရွိေရး၊သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရ ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးပိုမို ေကာင္းမြန္ေစေရးႏွင့္ အျခား ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားတြင္ ထိေရာက္စြာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္။

 ( စ)    ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ေမၽွာ္မွန္းခ်က္ခ်င္းတူညီေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ေဒသဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ နီးကပ္စြာႏွင့္အက်ိဳးရွိစြာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္။

 (ဆ)   ေဒသခြဲအဆင့္တြင္ လက္ေတြ႕အက်ိဳးရလာဒ္ ျဖစ္ထြန္းေစနိုင္ၿပီး အုပ္စုအတြင္းရနိုင္ေသာ စုေပါင္း အားကို  အသုံးခ်နိုင္သည့္ စီမံခ်က္မ်ားကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။

အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားက လက္ခံက်င့္သုံး ေဆာင္ရြက္ရမည့္အ‌ေျခခံ သေဘာတရားမ်ား

၆။       ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လက္ခံက်င့္သုံးေဆာင္ရြက္ရမည့္ အ‌ေျခခံသေဘာတရားမ်ားမွာ-

(က)  အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာညီမၽွမႈ၊ ပိုင္နက္နယ္ေျမ တည္တံ့ခိုင္ျမဲမႈ၊ နိုင္ငံေရးလြတ္လပ္မႈ၊ ျပည္တြင္းေရးကို ဝင္ေရာက္မစြက္ဖက္မႈ၊ ျငိမ္းခ်မ္းစြာအတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္မႈႏွင့္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အက်ိဳးရွိမႈ အေျခခံသေဘာတရားအသီးသီးေပၚတြင္ အေျခခံရမည္။

(ခ)အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈသည္ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ား ပါဝင္ေသာႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ (သို႔) ေဒသဆိုင္ရာ (သို႔) က႑စုံ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္အစားထိုးသည့္အရာတစ္ခုမဟုတ္ဘဲ ထပ္မံျဖည့္စြက္မႈ တစ္ခု ျဖစ္ရမည္။

ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မွု ယႏၲရားမ်ား

၇။       BIMSTEC အဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈယႏၲရားမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္ -

          (က)    ႏွစ္စဥ္ ဝန္ႀကီးမ်ားအစည္းအေဝးကို  အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားက အဂၤလိပ္အကၡရာစဥ္အရ အလွည့္က် တစ္ႏွစ္စီ လက္ခံက်င္းပေပးရန္၊

          ( ခ)    အဆင့္ျမင့္ အရာရွိႀကီးမ်ားေကာ္မတီသည္ ပုံမွန္ေတြ႕ဆုံရမည္ျဖစ္ၿပီး လိုအပ္ေသာအခါတြင္ လည္း ေတြ႕ဆုံရန္၊

      (ဂ)  အထူးလုပ္ငန္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အျခားေသာလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ ယႏၲရားမ်ားကို အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားမွ သင့္ေလ်ာ္သလို ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ရန္ အႀကီးတန္းအရာရွိႀကီးမ်ားက လိုအပ္သလို  ဖြဲ႕စည္း ေဆာင္ရြက္ရန္၊

ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးလုပ္ငန္း အစီအစဥ္မ်ား

၈။       ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ၌ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ဘင္းမ္စတက္၀န္ႀကီးမ်ား အထူး အစည္းအ‌ေဝးတြင္ အာရွႏွင့္ပစိဖိတ္ေဒသစီးပြားေရးႏွင့္လူမႈေရးေကာ္မရွင္ (ESCAP) မွ ေလ့လာျပဳစုတင္ျပခဲ့ေသာ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ ႕   ဝင္နိုင္ ငံမ်ားအၾကား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္ အဆိုျပဳစာတမ္းကို ေလ့လာသုံးသပ္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါသည္။ ယင္းစာတမ္းတြင္ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈ၊ နည္းပညာ၊ ပို႔ေဆာင္ဆက္ သြယ္ေရး ၊ စြမ္းအင္၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္း၊   စိုက္ပ်ိဳးေရး   ၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ လူသားအရင္းအျမစ္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစသည့္ က႑(၉) ရပ္ ေအာက္တြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ စီမံကိန္းအဆိုျပဳခ်က္ (၃၀) တိတိကို အႀကံျပဳတင္ျပခဲ့ပါသည္။ ESCAP မွ အဆိုျပဳခဲ့ေသာ စီမံကိန္း (၃၀)အနက္    ပထမ   အဆင့္အေနျဖင့္ ဦးစားေပးအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးစီမံကိန္း (၈) ခု ပါဝင္သည့္ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၏   ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး လုပ္ငန္း  အစီအစဥ္ (BIMST-EC  Cooperative  Work  Programme )  ကို  ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးက အတည္ျပဳေပးခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါစီမံကိန္း (၈) ခုမွာ-

(က)     ဘင္းမ္စတက္ စီးပြားေရးဖိုရမ္  တည္ေထာင္ေရး၊

( ခ)    ခ်ည္မၽွင္အထည္အလိပ္၊ ေဆးဝါး၊ ေက်ာက္မ်က္ရတနာ၊ သစ္သီးဝလံပန္းမာန္ႏွင့္ သတင္းျဖန္႔ခ်ီ ေရးနည္းပညာ စသည့္က႑ (၅) ရပ္တြင္ ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေရး၊

( ဂ)    အေကာက္ခြန္မဟုတ္ေသာနည္းဥပေဒလုပ္ထုံးလုပ္နည္း အတားအဆီးမ်ားဖယ္ရွားေရး၊ေစ်းကြက္ ရရွိေရးႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈသက္သာခြင့္ေပးေရးအတြက္  ေဒသတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊

                       (ဃ)     နည္းပညာလႊဲေျပာင္းေရးႏွင့္  နည္းပညာစြမ္းရည္တည္ေဆာက္ေရး၊

                       ( င)      ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမ်ား ပိုမိုျဖည့္တင္းေပးေရး၊

( စ) သဘာဝဓါတ္ေငြ႕၊ ေနေရာင္ျခည္၊ ေလ၊ ေရႏွင့္ ဒီေရလိႈင္းစြမ္းအားတို႔ႏွင့္ပတ္သက္၍  စြမ္းအင္ က႑တြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊

(ဆ)ခရီးသြားလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းေရးႏွင့္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္အတြင္း ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဆိုင္ရာ ေတြ႕ဆုံႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲက်င္းပေရး ႏွင့္

                      (ဇ)    ေရလုပ္ငန္းတြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး တို႔ျဖစ္ပါသည္။

၉။       ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ဒုတိယအႀကိမ္ ဘင္းမ္စတက္ ဝန္ႀကီးမ်ားအစည္းအေဝးမွ ဘင္းမ္စတက္ အဖြဲ႕၏  ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို  က႑ (၆) ရပ္တြင္ အထူးအေလးထား ေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ က႑အလိုက္ ဦးေဆာင္နိုင္ငံမ်ားတာဝန္ကို ခြဲေဝေဆာင္ရြက္ၾကရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထိုသို႔ဦးစြာပဏာမေရြးခ်ယ္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သည့္ က႑ (၆) ရပ္ႏွင့္ ဦးေဆာင္နိုင္ငံမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

          (က)     ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈက႑               -         ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံ

          ( ခ)      ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးက႑                      -         အိႏၵိယနိုင္ငံ

          ( ဂ)      ခရီးသြားလုပ္ငန္းက႑                               -         အိႏၵိယနိုင္ငံ

          ( ဃ)    စြမ္းအင္က႑                                        -         ျမန္မာနိုင္ငံ

          ( င)      နည္းပညာက႑                                      -         သီရိလကၤာနိုင္ငံ

          ( စ)      ေရလုပ္ငန္းက႑                                     -         ထိုင္းနိုင္ငံ

၁၀။    ထို႔ေနာက္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊  ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဒါကာၿမိဳ႕၌ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ (၈) ႀကိမ္ေျမာက္ ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးက႑ (၇) ခုထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ခဲ့ရာ၊ ယခုအခါ၌ ဘင္းမ္စတက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးက႑ (၁၃)   ခုရွိ လာၿပီျဖစ္ပါသည္။ ဦးေဆာင္နိုင္ငံမ်ား၏ သက္တမ္းမွာ (၂) ႏွစ္ ျဖစ္ပါသည္။  ဘင္းမ္စတက္ေဒသအတြင္း စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွုအတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ထပ္မံေရြးခ်ယ္ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သည့္က႑ (၇) ရပ္ႏွင့္              ဦးေဆာင္နိုင္ငံမ်ားမွာ  ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

          (ဆ)     ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့ပါးေရးက႑                   -         နီေပါနိုင္ငံ

          ( ဇ)      စိုက္ပ်ိဳးေရးက႑                                     -         ျမန္မာနိုင္ငံ

          ( စ်)     ယဥ္ေက်းမႈက႑                                    -         ဘူတန္နိုင္ငံ

          (ည)     အၾကမ္းဖက္မႈႏွင့္ နိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္မႈခင္းမ်ား        -         အိႏၵိယနိုင္ငံ

                    တိုက္ဖ်က္ေရးက႑

          (ဋ)       ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ သဘာဝ           -         အိႏၵိယနိုင္ငံ

                    ေဘးအႏၲရာယ္ကာကြယ္ေရးက႑

          (ဌ)       ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးက႑                            -         ထိုင္းနိုင္ငံ

          (ဍ)       ျပည္သူအခ်င္းခ်င္းထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈက႑        -         ထိုင္းနိုင္ငံ

အာရွဖြံ႔ၿဖိဳး‌ေရးဘဏ္(ADB) ႏွင့္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ

 ၁၁။ ဘင္းမ္စတက္ အဖြဲ႕ႀကီး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ႏွင့္၂၀၀၅ ခုႏွစ္တည္းက ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္‌ခဲ့ပါသည္။ADBသည္ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံမ်ားအၾကား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္             ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ ေရးဆိုင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား တိုးတက္ျမႇင့္တင္ေရးကို အေလးေပး ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။

ဘင္းမ္စတက္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း (BIMSTEC – CCI) ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္မႈအေျခအေန

၁၂။     ၁၉၉၇တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ပထမအႀကိမ္ ဘင္းမ္စတက္စီးပြားေရးဖိုရမ္တြင္ BIMSTEC-CCI တည္ေထာင္ဖြဲ႕စည္းေရးကို အဆိုျပဳတင္သြင္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၉ခုႏွစ္၊ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့ သည့္ ဘင္းမ္စတက္ ပုဂၢလိကက႑ဆိုင္ရာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အစည္းအေဝးတြင္ ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံမ်ား အခ်င္း ခ်င္းစီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေနာက္ဆုံးေပၚသတင္းအခ်က္အလက္မ်ားရရွိ ဖလွယ္နိုင္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္း မ်ားရရွိနိုင္ေရးတို႔အတြက္ ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္း စီးပြားေရးဖလွယ္ေရးအဖြဲ႕တစ္ခုကို တည္ေထာင္ရန္ ဘဂၤလား ေဒ့ရွ္နိုင္ငံက အဆိုျပဳခဲ့ပါသည္။

၁၃။     ၂၀၀၀ ခုႏွစ္တြင္ သီရိလကၤာနိုင္ငံ၊ကိုလံဘိုၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ဘင္းမ္စတက္စီးပြားေရးဖိုရမ္က အိႏၵိယ နိုင္ငံမွ တင္သြင္းခဲ့သည့္စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ပုဂၢလိကအဖြဲ႕တည္ေထာင္ေရးစာတမ္းကို လက္ခံခဲ့ၿပီး ဘင္းမ္စတက္ စီးပြားေရးေကာင္စီႏွင့္  ေကာင္စီ၀န္ႀကီးမ်ားက အဆိုပါစာတမ္းကို လက္ခံအတည္ျပဳခဲ့ပါသည္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္၊ နို၀င္ဘာလ ၃၀ရက္ေန႔တြင္ BIMSTEC – CCI ကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါအဖြဲ႕၏ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံမ်ားအၾကား ပုဂၢလိကက႑တြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္ပါသည္။ အဖြဲ႕၏ ပထမ အႀကိမ္ ညီလာခံကို ၂၀၀၃ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔တြင္သီရိလကၤာနိုင္ငံ၌ က်င္းပခဲ့ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္ ေဒသတြင္း ပုဂၢလိကက႑၏ Focal Point ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ထိုအဖြဲ႕ႀကီးသည္ ျပပြဲမ်ား၊ ေဒသတြင္းအစား အစာပြဲေတာ္မ်ားႏွင့္  အင္တာနက္မွ ေဒသတြင္းကုန္သြယ္မႈႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ  သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ကို စုစည္းရန္  စသည့္တို႔ကိုအသင္းႀကီး၏  လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအျဖစ္ ခ်မွတ္ထားပါသည္။

ဘင္းမ္စတက္လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္မႈေဒသ (BIMSTEC-FTA) တည္ေထာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း

၁၄ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈက႑တို႔တြင္တက္တက္ႂကြႂကြေဆာင္ ရြက္နိုင္ရန္ႏွင့္ အျခားျပင္ပနိုင္ငံမ်ားကလည္း ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕ႀကီးႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ျမင့္မားလာေစေရး တို႔ကို ေရွးရႈ၍ ဘင္းမ္စတက္လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္မႈေဒသကို တည္ေထာင္ရန္ သေဘာတူညီခဲ့ၾကၿပီး ၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕၌ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ဆဌမအႀကိမ္ေျမာက္ ၀န္ႀကီးမ်ားအစည္းအ‌ေဝးတြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံမွလြဲ၍ (၎၏ျပည္တြင္းလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားဆိုင္ရာအ‌ေျခ အေနေၾကာင့္) က်န္အဖြဲ႕၀င္နိုင္ငံအားလုံးသည္ ထိုင္းနိုင္ငံ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးမ်ား ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ဘင္းမ္စတက္ လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္မႈေဒသ တည္ေထာင္မႈသေဘာတူညီခ်က္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုးနိုင္ခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ပိုင္း၌ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံသည္ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၂၅ ရက္ ေန႔တြင္ လက္မွတ္ ေရးထိုးနိုင္ခဲ့ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈေဒသ (BIMSTEC-FTA) ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္ -

(က)ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံမ်ားအၾကားစီးပြားေရး၊ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈျမႇင့္တင္ရန္ႏွင့္ခိုင္မာေစရန္။ (ခ)ကုန္စည္ႏွင့္ဝန္ေဆာင္မႈကုန္သြယ္ေရးကိုတိုးတက္ေျဖေလ်ာ့သြားၿပီးသိသာပြင့္လင္းလြတ္လပ္ ေသာရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈစည္းမ်ဥ္းမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ရန္။

(ဂ)  အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားအၾကားပိုမိုနီးကပ္စြာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္နိုင္မည့္က႑သစ္မ်ားႏွင့္နည္းလမ္း မ်ားရွာေဖြရန္။

                       (ဃ)  ေဒသတြင္းဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံမ်ား ေပါင္းစည္းျခင္းျဖင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကြာဟခ်က္ နည္းပါးေစရန္။

 

၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လမွစ၍ အက်ိဳးသက္ေရာက္မည့္ ဘင္းမ္စတက္လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈဧရိယာ

၁၅။     ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလတြင္ နီိေပါနိုင္ငံ၊ ခတၱမဒူ၌ က်င္းပခဲ့ေသာ ေနာက္ဆုံးအစည္းအေဝး၌ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လမွစ၍ အက်ိဳးသက္ေရာက္မည့္ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈဧရိယာ တည္ေထာင္ရန္ ဘင္းမ္စတက္ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားက သေဘာတူညီခဲ့ၾကပါသည္။

၁၆။     ထိုင္းနိုင္ငံ၊ သီရိလကၤာနိုင္ငံႏွင့္ အိႏၵိယနိုင္ငံတို႔အားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနည္းဆုံးမဟုတ္သည့္ နိုင္ငံမ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ နီေပါ၊ ဘူတန္ႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတို႔အား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ နည္းသည့္နိုင္ငံ မ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားေသာေၾကာင့္ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားအၾကား ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈအဆင့္ ကြာျခားလ်က္ရွိပါသည္။

၁၇။     နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို တိတိက်က် ရာခိုင္ႏႈန္း သတ္မွတ္၍ ပထမဦးစားေပးေရြးခ်ယ္ၿပီး (Negative List) စာရင္း၌ ထည့္သြင္းကာ က်န္ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား လြတ္လပ္စြာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ၏ (Negative List) အား 6-digit level ၏ ၂၀ % အထိ ကန္႔သတ္မည္ျဖစ္ၿပီး ၎က အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ၏ ကုန္ပစၥည္းအမယ္ေပါင္း (၁၀၅၀) ခန္႔မွာ လြတ္လပ္စြာ ေရာင္းဝယ္ခြင့္ရွိမည္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို ဆိုလို ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

၁၈။     က်န္ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား လြတ္လပ္စြာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ရန္ နည္းလမ္းႏွစ္သြယ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအဆင့္ေပၚမူတည္၍ Fast Track လြတ္လပ္စြာ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးကို ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္းႏွင့္ Normal Track ကို ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္အတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္ ပါသည္။

၁၉။     အေရးႀကီးကုန္ပစၥည္းနည္းလမ္း။ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအနည္းဆုံး မဟုတ္ သည့္နိုင္ငံမ်ားမွ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနည္းဆုံးနိုင္ငံမ်ားသို႔ တစ္ႏွစ္အတြင္းႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနည္းဆုံးမဟုတ္ သည့္ နိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းအတြက္ (၃) ႏွစ္အတြင္း အခြန္ ၀ % သို႔ ေလ်ာ့ခ်ေပးရမည္ျဖစ္ပါသည္။ အေရးႀကီး ကုန္ပစၥည္းနည္းလမ္းေအာက္၌ လြတ္လပ္စြာကုန္သြယ္မႈျပဳမည့္ ကုန္ပစၥည္းစာရင္းမွာ 6-digit level မွ အမ်ိဳးေပါင္း ၁၀ % ကို ကန္႔သတ္ထားပါသည္။

၂၀။ သာမန္ကုန္ပစၥည္းနည္းလမ္း။  ဤနည္းလမ္း၌အခြန္ဖယ္ရွားျခင္းႏွင့္ အခြန္ေလ်ာ့ခ်ျခင္းဟူ၍ နည္းလမ္း ႏွစ္ခုပါဝင္ပါသည္။ အခြန္ဖယ္ရွားမည့္ကုန္ပစၥည္းမ်ားအတြက္ အခြန္ကင္းလြတ္ရန္ႏွင့္ အခြန္ေလ်ာ့ခ်မည့္ကုန္ ပစၥည္းမ်ားအတြက္ အခြန္ (၅၀၀) ေက်ာ္အထိ ေလ်ာ့ခ်ရန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနည္းဆုံးမဟုတ္သည့္ နိုင္ငံမ်ားမွ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနည္းဆုံးနိုင္ငံမ်ားသို႔ (၃) ႏွစ္ အတြင္းႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွုအနည္းဆုံးမဟုတ္သည့္ နိုင္ငံအခ်င္း ခ်င္း (၅) ႏွစ္အတြင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ Normal Track ေအာက္၌ လြတ္လပ္စြာကုန္သြယ္ခြင့္ရမည့္ ကုန္ပစၥည္းစာရင္းမွာ 6-digit level မွ အမ်ိဳးေပါင္း ၇၀ % ခန္႔ ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။

၂၁။ ပင္ရင္းေဒသစည္းမ်ဥ္းမ်ားမွာမူလအတိုင္းေဆာင္ရြက္မည္ျဖစ္ပါသည္။ဘင္းမ္စတက္ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမ်ားမွာ အိႏၵိယႏွင့္ သီရိလကၤာနိုင္ငံတို႔မွာ ႏွစ္နိုင္ငံလြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္ေၾကာင့္   ကုန္သြယ္မႈ ျမင့္မားလ်က္ရွိပါသည္။

၂၂။     ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္း ကုန္သြယ္မႈညႇိႏွိုင္းေရးေကာ္မတီ(TNC) ကို တည္ေထာင္ၿပီး ယင္းေကာ္မတီ၏ ပထမအႀကိမ္အစည္းအ‌ေဝးကို ၂၀၀၄ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၇ ရက္ႏွင့္ ၈ ရက္ေန႔ တို႔တြင္ က်င္းပခဲ့ပါသည္။ ေကာ္မတီလုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားမွာကုန္စည္ႏွင့္၀န္ေဆာင္မႈက႑မ်ား၊စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ကုန္သြယ္မႈ လ်င္ျမန္ေခ်ာေမြ႕ေစေရး ကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္းရွိ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ နိမ့္က်ေသာ နိုင္ငံမ်ားကို နည္းပညာဆိုင္ရာ အေထာက္အပံ့ေပးေရးကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္ပါသည္။ကုန္သြယ္ေရးသေဘာတူညီခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာက႑အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းအစုအဖြဲ႕ႏွစ္ခုကို တည္ေထာင္ဖြဲ႕စည္း ထားပါသည္။ ထိုအစုအဖြဲ႕ႏွစ္ခုမွာ ပင္ရင္းနိုင္ငံစည္းမ်ဥ္းဆိုင္ရာလုပ္ငန္းအဖြဲ႕(the Working Group on the Rules of Origin (WG-RoO)  ) ႏွင့္ အျငင္းပြားမႈ ေျဖရွင္းေရးယႏၲရားဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕(the Working Group on the Dispute Settlement Mechanism (WG-DSM)) ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။

ဘင္းမ္စတက္စင္တာ (BIMSTEC - Center) ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ေဆာင္ရြက္မႈအေျခအေန

၂၃။     ဆဌမအႀကိမ္ေျမာက္ ဘင္းမ္စတက္၀န္ႀကီးမ်ားအဆင့္ အစည္းအ‌ေဝးက ေဒသတြင္း နည္းပညာဆိုင္ရာ အေထာက္အပံ့ေပးမည့္ အဖြဲ႕တစ္ရပ္တည္ေထာင္ရန္ အတည္ျပဳ သေဘာတူခဲ့ၾကပါသည္။ အဆိုပါ၀န္ႀကီးအဆင့္အစည္း အ‌ေ၀း၏ပူးတြဲေၾကျငာစာတမ္းအရအဆိုပါအဖြဲ႕သည္ဘင္းမ္စတက္လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ကို ျဖည့္ဆည္း ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ျဖစ္ၿပီးဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕ႀကီး၏လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ဘင္းမ္စတက္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း ႏွင့္ပါပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရ မည္ျဖစ္ပါ သည္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ၁၇ ရက္ေန႔မွ ၁၉ရက္ေန႔ထိ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ အဆင့္ျမင့္အရာရွိႀကီးမ်ားအစည္းအ‌ေဝးတြင္ အဆိုျပဳခ်က္ကို အေျချပဳ၍ ထို အဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းေရးကို ၀န္ႀကီးမ်ားအဆင့္အစည္းအ‌ေဝးက ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ESCAP အဖြဲ႕မွ အတိုင္ပင္ခံျဖစ္သူ Mr. David Oldfield က ‘ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္း နည္းပညာဆိုင္ရာ အေထာက္အပံ့ေပးမည့္ အဖြဲ႕တစ္ရပ္တည္ေထာင္ေရးႏွင့္ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္နိုင္ေရးတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ စဥ္းစားရမည့္အခ်က္မ်ား ႏွင့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား’ စာတမ္းကို အဆိုျပဳတင္သြင္းခဲ့ပါသည္။

 

ျမန္မာနိုင္ငံမွ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕ဆိုင္ရာေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား

၂၄။     ဘင္းမ္စတက္ဖြဲ႕စည္းရန္ စတင္ေဆာင္ရြက္စဥ္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ အိႏၵိယ၊ ျမန္မာ၊  သီရိလကၤာ၊ ထိုင္းနိုင္ငံတို႔ ပါဝင္ရန္ ရည္ရြယ္၍၊ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊  ေမလတြင္ အိႏၵိယနိုင္ငံက ျမန္မာနိုင္ငံအား သံတမန္လမ္း ေၾကာင္းမွ ခ်ဥ္းကပ္၍  စတင္တည္ေထာင္သည့္ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံအျဖစ္ ပါဝင္ရန္ႏွင့္ ယင္းအဖြဲ႕ထူေထာင္ေရးညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးမည့္ ဝန္ႀကီးမ်ားအစည္းအေဝးသို႔ တက္ေရာက္ပါရန္  ဖိတ္ေခၚကမ္းလွမ္းခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံကအေျခ အေန ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာလိုသျဖင့္ အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ပါဝင္ရန္  ကမ္းလွမ္းမႈကို လက္ခံျခင္းမျပဳေသးဘဲ ယင္းဝန္ႀကီး မ်ား အစည္းအေဝးသို႔ ေလ့လာသူအျဖစ္ တက္‌ေရာက္ခဲ့ပါသည္။

၂၅။     ဘစၥတက္အဖြဲ႕တြင္ ပါဝင္ျခင္းျဖင့္ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊  သံတမန္ေရးႏွင့္ နိုင္ငံတကာေရးရာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္  အက်ိဳးရွိေစမည္ဟုရႈျမင္သုံးသပ္ရျဖင့္ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လအတြင္း၌ပင္ ဘစၥတက္အဖြဲ႕ဝင္ေရး အတြက္ စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လဆန္းတြင္ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ ျမန္မာနိုင္ငံ အေနျဖင့္ ဘစၥတက္အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ပါဝင္လိုေၾကာင္း အဖြဲ႕၏ ထိုအခ်ိန္က အလွည့္က်ကၠဌ ထိုင္းနိုင္ငံႏွင့္ ဆက္သြယ္၍ အဆိုျပဳခဲ့ပါသည္။ ဘစၥတက္အဖြဲ႕တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံပါဝင္ေရး အဆိုျပဳသည္ကို မူလအဖြဲ႕ဝင္ (၄)နိုင္ငံ က သေဘာထားကြဲလြဲမႈမရွိဘဲ ခ်က္ခ်င္း လက္ခံခဲ့ၾကပါသည္။  ယင္းသို႔ အဖြဲ႕ဝင္အားလုံးက ျမန္မာနိုင္ငံကို လက္ခံရန္ သေဘာတူခဲ့ၾကသျဖင့္  ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ဘစၥတက္လုပ္ငန္းအဖြဲ၏ လစဥ္အစည္းအေဝးမ်ားကို  ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ဒုတိယအႀကိမ္အစည္းအေဝးမွ စတင္ပါဝင္ တက္ေရာက္ခဲ့ ပါသည္။

၂၆။     ဘစၥတက္အဖြဲ႕ဝင္ ဝန္ႀကီးမ်ား အထူးအစည္းအေဝးႏွင့္ အဆင့္ျမင့္အရာရွိႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးကို ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၁၉ ရက္ေန႔မွ ၂၂ ရက္ေန႔ထိ ျပဳလုပ္ခဲ့ရာ ျမန္မာနိုင္ငံမွ ထိုစဥ္က နိုင္ငံျခား ဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးညႊန္႔ေဆြ ဦးေဆာင္ေသာ ျမန္မာကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ ပထမဆုံးအႀကိမ္အျဖစ္ တက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားအထူးအစည္းအေဝးက ျမန္မာနိုင္ငံ အား တရားဝင္လက္ခံႀကိဳဆိုေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံပါဝင္လာသျဖင့္ ဘစၥတက္အဖြဲ႕ ၏အမည္၌ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အကၡရာအမည္ထည့္၍  BIST-EC မွ BIMST- EC  ဘဂၤလားေဒ့ရွ္- အိႏၵိယ -ျမန္မာ-သီရိလကၤာ-ထိုင္း စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ( Bangladesh – India –Myanmar-Sri Lanka-Thailand  Economic  Cooperation – BIMST-EC ) အျဖစ္ အမည္ေျပာင္းလဲေၾကာင္း၊ အဖြဲ႕ဝင္ (၅) နိုင္ငံမွ နိုင္ငံျခားေရး ဒုတိယ ဝန္ႀကီးမ်ားက လက္မွတ္ေရးထိုး ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။

၂၇။     ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၏ ဆက္သြယ္ေရးဗဟိုဌာနအျဖစ္ နိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ယူ၍ ထိပ္သီးအစည္းအေဝး၊ နိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးႏွင့္ အဆင့္ျမင့္အရာရွိႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးဆိုင္ ရာ ကိစၥရပ္မ်ားအပါအဝင္ ဘင္းမ္းစတက္ကိစၥရပ္မ်ားကို ညႇိႏိႈင္း ေဆာင္ရြက္ေပး ပါသည္။

၂၈။     ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ဘင္းမ္စတက္ဆိုင္ရာ ဦးေဆာင္ေကာ္မတီကို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ဥကၠဌအျဖစ္ ဦးေဆာင္၍ ဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ဒုတိယ၀န္ႀကီးမ်ားကအဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ ပါ၀င္ၿပီး ၃၀.၇.၁၉၉၈ ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါ သည္။

၂၉။     စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ တက္ေရာက္သည့္ အစည္းအေဝးမ်ားမွာ ေအာက္ပါ အတိုင္းျဖစ္ပါသည္ -

(က)  BIMST – EC  Task  Force  အစည္းအေဝးမ်ား။

(ခ)    BIMST  EC Rules   of  Origin   ဆိုင္ရာ   Trade  Negotiation   Committee   အစည္း အေဝးမ်ား။

(ဂ) ေဒသတြင္းအေကာက္ခြန္မဟုတ္ေသာ အဟန္႔အတားမ်ား၊ေစ်းကြက္ရရွိေရးကိစၥမ်ား၊ကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အေရးမ်ားေပးေရး အစီအစဥ္မ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈကိစၥရပ္မ်ားဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္အရာရွိ အစည္းအေဝး။

                       (ဃ)  ဘင္းမ္စတက္စီးပြားေရးဖိုရမ္။

                       (င)    BIMST – EC  စီးပြားေရးဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝး။

၃၀။     စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွပါဝင္သည့္ စီမံကိန္း (၂) ရပ္မွာ (၁) ဘင္းမ္စတက္ စီးပြားေရးဖိုရမ္ႏွင့္ (၂) ေဒသအတြင္း အေကာက္ခြန္မဟုတ္ေသာ အဟန္႔အတားမ်ား ဖယ္ရွားေရး၊ ေစ်းကြက္ ရရွိေရးကိစၥမ်ား ကုန္သြယ္မႈအထူးအခြင့္အေရးမ်ားေပးေရး အစီအစဥ္မ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈကိစၥမ်ား ေဆြးေႏြးရန္ အဆင့္ျမင့္အရာရွိမ်ား အစည္းအေဝး က်င္းပရန္ကိစၥတို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။

ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံမွ လက္ရွိပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနမႈႏွင့္ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္မည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား

၃၁။     ၂၀၁၁ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံက ဥကၠဌ အျဖစ္ႀကီးမွဴးက်င္းပသည့္ (၁၃)ႀကိမ္ေျမာက္ ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးအဆင့္ အစည္းအေဝးကို ေနျပည္ေတာ္ခရိုင္၊ဇမၺဴသီရိၿမိဳ႕နယ္ ရွိ ျမန္မာအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကြန္ဗန္းရွင္းဗဟိုဌာန (MICC)၌ က်င္းပခဲ့ပါသည္။ အစည္းအေဝးတြင္ ဘင္းမ္စတက္ က႑ႀကီး (၁၄) ရပ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးၾကၿပီး ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ေၾကျငာခ်က္တစ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့ပါသည္။ အဆိုပါေၾကျငာခ်က္တြင္ ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္းပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ က႑မ်ားကို ဆက္လက္ တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူခဲ့ပါသည္။

၃၂။     ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုက႑(၁၃)ရပ္တြင္ ပါဝင္သည့္ စြမ္းအင္က႑၌ ေဆာင္ရြက္ရန္ ျမန္မာနိုင္ငံအေနျဖင့္ ေအာက္ပါလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို  ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါသည္ -

          (က)    နိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္လၽွပ္စစ္ဓာတ္အားေရာင္းဝယ္ေရးစီမံခ်က္

          (ခ)      နိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ဓာတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္းစီမံခ်က္

          (ဂ)      ေဒသတြင္း ေရစြမ္းအင္အရင္းအျမစ္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံခ်က္

          (ဃ)    သမားရိုးက်မဟုတ္ေသာ စြမ္းအင္အရင္းအျမစ္တို႔ကို အသုံးခ်ေရးစီမံခ်က္

          (င)     စြမ္းအင္ထိေရာက္စြာအသုံးခ်မႈ အေတြ႕အၾကဳံဖလွယ္ေရးစီမံခ်က္

          (စ)     စြမ္းအင္ဖူလုံစိတ္ခ်မႈ အေတြ႕အၾကဳံဖလွယ္ေရးစီမံခ်က္တို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။

၃၃။     Trans BIMSTEC Gas Pipeline Project ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ တနသၤာရီကမ္းလြန္ေဒသရွိ ရတနာ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕စီမံကိန္းမွ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မ်ားကို ၁၉၉၈ခုႏွစ္မွစ၍လည္းေကာင္း၊ မုတၱမကမ္းလြန္ ေဒသရွိ ရဲတံခြန္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕စီမံကိန္းမွ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မ်ားကို ၂၀၀၀ခုႏွစ္ မွစ၍လည္းေကာင္း ထိုင္းနိုင္ငံသို႔ ပို႔လႊတ္ေရာင္းခ်လ်က္ရွိပါသည္။

၃၄။     BIMSTEC Trans Power Exchange and Development Project ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေရအား လၽွပ္စစ္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ား၌ တိုးခ်ဲ႕ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊ ေဒသတြင္းနိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ လၽွပ္စစ္ဓာတ္အား သြယ္တန္းေရးအတြက္ အမွတ္(၂) လၽွပ္စစ္စြမ္းအားဝန္ႀကီးဌာနသည္ ေရအားလၽွပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးကို ထိုင္းနိုင္ငံ၊ အိႏၵိယနိုင္ငံႏွင့္ တ႐ုတ္နိုင္ငံတို႔ႏွင့္ စတင္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါသည္။

၃၅။     Non-Conventional Source of Energy Project ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဇီဝျဒပ္ထုမွ ဓာတ္ေငြ႕ေလာင္စာ အသုံးျပဳ၍ အပူစြမ္းအင္ကို ေဆးရြက္ႀကီးအေျခာက္ခံျခင္းလုပ္ငန္း၌အသုံးျပဳျခင္း သ႐ုပ္ၿပစီမံကိန္းအဆင့္ (၁) ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္နိုင္ခဲ့ၿပီး၊ ဇီဝျဒပ္ထုသုံး ဓာတ္ေငြ႕ေလာင္စာအသုံးျပဳ၍ Bio-gasifier ျဖင့္ ၂၀ ကီလိုဝပ္ လၽွပ္စစ္ဓာတ္အားထုတ္လုပ္၍ ေက်းရြာမီးလင္းေရး စီမံကိန္းအဆင့္ (၂) ကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။

၃၆။     ျပန္လည္ျပည့္ၿဖိဳးျမဲ စြမ္းအင္အသုံးျပဳ၍ ပညာေရးဆိုင္ရာ အ‌ေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား ေတာင့္တင္းခိုင္မာ ေရးလုပ္ငန္းကို ဂ်ပန္နိုင္ငံ၊ New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO) ၏ ေငြေၾကးအေထာက္အပံ့ရယူ၍ အိႏၵိယနိုင္ငံ The Energy Resource and Institute (TERI) မွ ကၽြမ္းက်င္ သူမ်ားသည္ အိႏၵိယ၊ ထိုင္း၊ ဘူတန္၊ နီေပါ ႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတို႔တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။

၃၇။     ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕ႀကီးေဒသတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးက႑ႀကီး (၁၃) ရပ္အနက္ ျမန္မာနိုင္ငံမွ စိုက္ပ်ိဳးေရးက႑ကိုလည္း တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီ လ  ၂၂ ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၊ ေနျပည္ေတာ္၌ က်င္းပခဲ့သည့္ (၁၃) ႀကိမ္ေျမာက္  ဘင္းမ္စတက္   နိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးအဆင့္ အစည္းအေဝးတြင္ စိုက္ပ်ိဳးေရးဆိုင္ရာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား ၊ ရိတ္သိမ္းခ်ိန္လြန္ နည္းပညာဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားႏွင့္ ေဒသတြင္းယွဥ္ၿပိဳင္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကိုေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါသည္။ထို႔ျပင္ေဒသတြင္းစိုက္ပ်ိဳးေရး ဆိုင္ရာ ထပ္မံပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးကိစၥရပ္မ်ား၊ သုေတသနႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ နည္းပညာဖလွယ္ေရးႏွင့္ ပုဂၢလိကက႑တြင္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ကိစၥရပ္မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစား ေဆာင္ရြက္ရန္ သေဘာတူခဲ့ၾက ပါသည္။

ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕၏ ေရွ႕အလားအလာ

၃၈။   ဘင္းမ္စတက္လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္ေရးေဒသထူေထာင္ေရးအတြက္ ညႇိႏိႈင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ တိုးတက္မႈအခ်ိဳ႕ရွိေနေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ားအေနျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ားကိုအၿပီးသတ္နိုင္ေရးအတြက္ တိုက္တြန္းအားေပးရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထိုလုပ္ငန္းမ်ားကို ေစာစီးစြာညႇိႏိႈင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္နိုင္ ျခင္းသည္ ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္း ကုန္သြယ္မႈဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံမႈမ်ား ပိုမိုရရွိလာနိုင္ေရးကိုမ်ား စြာ အေထာက္အကူျဖစ္ေစပါသည္။ အလားတူ ေဒသတြင္း လူမႈစီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အေရးပါသည့္ အခ်က္မွာ ဆက္သြယ္ေရးက႑ျဖစ္သည့္အတြက္ ဘင္းမ္စတက္၏ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအေဆာက္အဦႏွင့္ ေထာက္ ပံ့ေရးဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္(Transport Infrastructure and Logistics Study –BTILS) ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္နိုင္ျခင္းသည္လည္း ေဒသတြင္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္သည့္အက်ိဳးကိုခံစား ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

၃၉။     ထို႔ျပင္ ဆက္သြယ္ေရးေကာင္းမြန္မႈ၏ အက်ိဳးဆက္တစ္ခုမွာ ခရီးသြားလုပ္ငန္းက႑ျဖစ္ၿပီး ခရီးသြား လုပ္ငန္းသည္ အျမတ္အစြန္းရရွိသည့္ လုပ္ငန္းျဖစ္၍ နိုင္ငံ၏ဝင္ေငြ တိုးတက္ေစျခင္း၊ လူအမ်ား အလုပ္အကိုင္ ရရွိေစျခင္း၊ ေဒသ၏ စီးပြားေရးတိုးတက္ေစျခင္းႏွင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးတိုးတက္ေစျခင္းစသည့္အက်ိဳး တရားမ်ား ရရွိေစေသာေၾကာင့္ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံမ်ားအတြင္း ခရီးသြားလုပ္ငန္းကိုလည္း ျမႇင့္တင္ရန္လိုအပ္ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံ  မ်ားအားလုံးပါဝင္သည့္ ပူးတြဲခရီးသြားအစီအစဥ္မ်ားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္နိုင္ပါက ေဒသတြင္းနိုင္ငံမ်ား၏ လူမႈေရးႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုပါျမႇင့္တင္နိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္နိုင္ငံ မ်ားအေနျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာခရီးစဥ္မ်ား၊ အမ်ိဳးသားအေမြအႏွစ္မ်ားႏွင့္ သဘာဝအလွအပမ်ားကို ျပသသည့္ ဘင္းမ္စတက္ပူးတြဲခရီးသြားလုပ္ငန္း အစီအစဥ္မ်ားကို ပူးေပါင္းစီစဥ္ပါက ပိုမိုအက်ိဳးျဖစ္ထြန္း ေစနိုင္ပါသည္။

၄၀။     ဘင္းမ္စတက္ေဒသအတြင္း စြမ္းအင္ဖူလုံမႈရွိေရးသည္ အဓိကကိစၥရပ္ျဖစ္သည့္အတြက္ အိႏၵိယနိုင္ငံ၌ စြမ္းအင္ဗဟိုဌာနကို တည္ေထာင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဘင္းမ္စတက္စြမ္းအင္ဗဟိုဌာန တည္ေထာင္ၿပီးေနာက္ ေဒသ တြင္း၌ သန္႔ရွင္းေသာ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ကို သုံးစြဲနိုင္ေရးအတြက္ပါ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ျခင္းသည္ ေရနံတင္သြင္းမႈအေပၚ မွီခို အားထားသုံးစြဲေနရမႈကို ေလ်ာ့ခ်နိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

၄၁။  ဘင္းမ္စတက္ေဒသတြင္း နိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ ေဒသတြင္း ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို မည္သို႔ပင္ ႀကိဳးစား ေစကာမူ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္က်ေရာက္မႈႏွင့္ ၾကဳံေတြ႕ရပါက မိမိတို႔ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို ထိခိုက္လာနိုင္သျဖင့္ သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ေလ်ာ့ခ်ေရးႏွင့္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေရး၊ ကာကြယ္တားဆီးေရးဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲေရးလုပ္ငန္း မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေဒသတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုမ်ားကို တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ရန္ ဘင္းမ္စတက္ေဒသဆိုင္ရာ မိုးေလဝသႏွင့္ရာသီဥတုဆိုင္ရာ ဗဟိုဌာနတည္ေထာင္ေရးသေဘာတူညီထားမႈကို ရည္မွန္းခ်က္ထိေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းသင့္ပါသည္။

နိဂုံး

၄၂။ ဘင္းမ္စတက္အဖြဲ႕သည္ အာဆီယံအဖြဲ႕ႏွင့္ ေတာင္အာရွေဒသပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕မွ နိုင္ငံမ်ား ပါ၀င္သျဖင့္ ဘင္းမ္စတက္သည္ ယင္းေဒသတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး အဖြဲ႕အစည္းႏွစ္ခုကို ဆက္စပ္ ေပါင္ကူးေပး သည့္အဖြဲ႕ႀကီးျဖစ္ပါသည္။အဖြဲ႕အတြင္းစီးပြားေရး အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လ်က္ရွိေသာအိႏၵိယနိုင္ငံႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္စျပဳေနေသာ ထိုင္းနိုင္ငံတို႔က ဦးေဆာင္ပါ၀င္ေန၍ ေဒသတြင္းက႑အလိုက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္နိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။